Švýcarský deník NZZ zveřejnil rozhovor s nejznámější arabskou raperkou (1.12.) Lynn Fatouh alias Malikah, které je 23 let. Narodila se v konzervativní muslimské rodině v Bejrůtu, ale kariéru má na arabské ženské poměry trochu nezvyklou. Stala se první zpěvačkou, která měla open-air koncert v Libyi. Na kritiku a výhrůžky fundamentalistů odpovídá arabským příslovím: “Chceš-li vědět, jak jsi důležitý pro druhé, musíš umět spočítat své nepřátele.”

Připomíná, že hlavním problémem tzv. “arabského jara” není ideologie, ale strach ze ztráty zaměstnání, chudoba a bída v arabských zemích. Mládež vykořisťovaná zdejší mocensko-ekonomickou oligarchií napojenou na západní koncerny nevidí kolem sebe naději. Proto považuje Lynn Fatouhová rap za důležitý prvek odporu. Nedělá si žádné iluze o postavení Arabů v USA, kde jsou sledováni a kontrolováni jako v každé jiné diktatuře.

Zpěvačka začínala s anglickými texty, ale po válce Hizballáhu a Izraele v severním Libanonu (2006) už zpívá výlučně arabsky. Francouzská TV natočila se zpěvačkou zajímavý rozhovor.


Dostává dopisy od dívek ze Saúdské Arábie, které chtějí dělat totéž: hrát na klavír, zpívat a tančit. Přesvědčená muslimka natáčí CD a k otázce utlačování a ponižování žen říká jasně: “Kdo si myslí, že muži mají právo utlačovat ženy, ten by si měl nejprve přečíst Korán.”

Na závěr si klikněte na odkazy české politické raperské či protestní scény po roce 2006, kdy u nás nebyla válka, jen masové rozkradení státu.

Pane primátore, proč na nás kašlete?

Poetická zvukomalba z YouTube reflektuje daný stav „veřejné věci“ v kraji, kde zítra možná bude znamenat něco lepšího než dnes. Výprodej partajní politiky a nástup neonacismu představují techniku vládnutí: penězi, nátlakem, lstí a podvodem. Proti tomuto mechanismu stojí píseň, která ukazuje na něco jiného: na svobodu nového začátku, na schopnost reflektovat čili ohnout se k tomu, co nikdo nevidí nebo oslepený strachem či vlastními sobeckými zájmy ani nechce vidět.

Student estetiky na FF UK Jonáš Červinka zasáhl rázným způsobem do zaběhaného chodu veřejných věcí ve městě, kde zítřejší zlodějna již znamená včera.


Proti klasice veřejných machinací pod taktovkou jedné stavební firmy, která si koupila prakticky všechny politiky ve městě, postavil klasiku rapu. Text písně najdete zde.