Nedávno jsem psal článek EU chce mít národní zpravodajské fejky pod centrálním dozorem, kde jsem pochválil pilnost EU kontrolorů fejkových zpráv. Poradil jsem jim, aby se zaměřili hlavně na lhaní vládních médií, ale to bylo až v závěru. Pokud jsem tím vytvořil další mediální nedorozumění, tak se Bruselu hluboce omlouvám, že mají za mé daně tolik desinformační práce. A to jim dávám další tip na fejky, který se týká umělé inteligence vyhledávačů. Ty dostaly četbou Marxe nové třídní vědomí dané podle těch či oněch korporací angažovaných ve studené válce. Viz první článek k této sérii pod názvem Studená válka Západ-Rusko (I.) Třídním uvědoměním umělé inteligence angažované po boku svých chlebodárců v horké informační válce vzniká kompletní svět simuláker jako ve filmu Matrix, a ne pouze izolované fejky.

Nové studenoválečné uvědomění hlavních globálních vyhledávačů ukazuje válka v Jemenu. Souhrnný článek Jemenu najdete z roku 2015 pod názvem Špinavá válka v Jemenu a účelové pokrytectví Západu. Pro zbytek války v Jemenu si klikněte na článek Jemen se stal pro Saúdy druhým Vietnamem. O humanitární krizi v Jemenu jsme také psali a nyní naplno vypukla válka. Včera byl zastřelen na útěku z hlavního města Sáná bývalý prezident Ali Abdallah Saleh (75), který s Hútíi povstal v roce 2015 proti prosaúdské vládě a vyhnal ji ze země. Před týdnem se pokoušel otočit vestu a spojit se Saúdy, ale při útěku byl zastřelen Hútíi, kteří prodej pozic Saúdúm (a tím i Izraeli a Západu) a následné otočení vesty považují za zradu. Takže se trojského koně nepodařilo z města vyvést a bývalý vzdoro-prezident dopadl tragicky. Mezitím Saúdové naplno bombardují Sánu a všechny civilisty k tomu. To dělají pomocí NATO zbraní, které jsme my demokrati prodali skrze USA a EU naší milované a mírumilovné Saúdské Arábii. Na hladomor a choleru trpí nebo umírá v Jemenu asi 10 miliónů lidí a brzy jich bude dvakrát tolik. Staronová loutka Saúdů se jmenuje Abdrabuh Mansúr Hádí. To je ten bývalý prezident, kterého oba předešlí generálové vyhnali. Tedy do té doby, než ten rychlejší a proíránský (a vyhrávající válku se Saúdy) nezabil toho prvního konkurenta.

Válečná inteligence v akci

A nyní k věci, což jsou oba hlavní vyhledávače, tedy Google a Yandex. Dnes večer (4.12.2017) jsem zadal heslo “Mansour Hadi iranian press agency” do obou vyhledávačů, protože jsem potřeboval vědět, co o konfliktu říká oficiálně Írán. Ten podporuje hútíovské milice proti saúdským a prozápadním. Google měl tuto hlavičku.



Celkem našel pouhých 12 miliónů odkazů. A nyní se podívejte na ruský prohlížeč Yandex se stejným zadáním a ve stejnou dobu.



Takže máme 57 miliónů odkazů na důležité téma, což je o krapet více, než pro první mediální korporátku. A nyní k seřazení výsledků, protože to je klíčový ukazatel. Nikdo přece nebude procházet milióny odkazů. Takže Google nás měl navést na íránskou zpravodajskou agenturu a na hlavní články o Mansúrovi Hádímu. Povedlo se mu to následovně.



Pořadí přesně odpovídá západní propagandě placené Saúdy. Na prvním místě je anglická Wikipedie pro informace, které mají jakžtakž pravdivý charakter, v tomto případě spíše pro Saúdy. Pak už následuje jen Reuters v převleku různých agenturních zpráv z menších médií, které přebírají Reuters. A do první desítky o „Blízkém východu“ pochopitelně tato vyhledávací inteligence dala Al-Jazeeru z Kataru. Tento stát sice v případě Íránu krapet otočil, ale v otázce Jemenu kope za Saúdy. V prvních deseti odkazech je tedy pouze prozápadní a prosaúdské stanovisko a média. Požadovaná íránská mediální kancelář tam není vůbec. A nyní se podívejme na ruský “nezávislý” vyhledávač, jehož umělá inteligence je stejně nestranná jako u jeho západního protějšku.



Výsledků má zhruba 3x tolik, tak si může ruský umělý inteligent více vybírat. Jeho vyhledávací inteligence je vedená nikoliv penězi pro-teroristických Saúdů, ale rukou ruského oligarchického systému. Takže Yandex začal zcela neomylně stanicí RT. To je pochopitelné, ale zrovna v tomto případě ne úplně šťastné. Pak ale už dostávám výsledky mnohem zajímavější. Na dalších místech nastupují již zcela správně ony hledané šíitské zpravodajské agentury v angličtině, které jsem více méně potřeboval. Pak následuje oficiální stanovisko Íránu a Sýrii ke kontroverzní postavě prosaúdského ex-prezidenta Hádího. Jeho svržením začala barevná revoluce v Jemenu v roce 2015, viz naše články. Takže Yandex mi skrze svůj prohlížeč (taky Yandex) dal, co jsem plus mínus chtěl. Ale začal reklamou na ruský vládní web RT News. Google mi nabídl na prvních stránkách pouze západní a saúdské vidění reality. Hlavní odkazy na požadované weby šíitské provenience mi nedal vůbec. A íránskou pozici mi na prvních stránkách nedal ani náhodou. Na to asi podle jeho prozápadní umělé inteligence nemám právo, i když jsem tento dotaz jasně položil.

Takže se vraťme k článku Stalingradský mediální kotel a k jeho závěru. Není divu, že si všichni něco přečteme v západních korporátkách a pak jdeme na ruskou RT, abychom se dozvěděli druhou stranu této zprávy. Proto ta nenávist korporátních politruků k této stanici. A v době studené války je jasné, že musíme vyhledávat u obou stran konfliktu, protože umělé inteligence jsou naladěné podle toho či onoho ideologického vidění světa.


Hodnota článku (rešerše, napsání, korektura, anotace, ilustrace, redakční práce) je ohodnocena částkou: 500 Kč. Pokud chcete na provoz webu přispět, klikněte zde, nebo na baner v úvodní stránce. Děkujeme!