Známý komentátor Colbert se pustil do prodejního giganta Amazonu.com a má důvod. Není to korporátní otroctví, o němž jsme psali v našich článcích (např. Investigativní novinářka o novodobém otroctví v Amazon.com). Ani off-shore úniku daní, kterému se tato firma vyhýbá legálním způsobem (Jak se krade ve velkém aneb Daňová optimalizace koncernů). Tato korporace začala bojkotovat nakladatele, který vydává Colbertovy knihy.

Vydavatelství Hachette se dostalo u Amazonu na černou listinu. Důvod? Amazon usiluje o faktický monopol na produkci a distribuci knih. Proto chce stlačit produkční cenu knih na minimum, aby měl maximální zisk z prodeje. Přitom zničí malé vydavatele a začne monopolisticky vydávat publikace a tím i určovat, jaké knihy čtenáři dostanou buď do čtečky nebo na stůl. Proto se kulturní Francie vzbouřila a parlament vydal pod tlakem malých knihkupectví a nakladatelství zákon, který nekalé praktiky Amazonu alespoň částečně omezuje (Francouzský parlament schválil zákon proti nekalé konkurenci Amazonu).

V současné době se podíl Amazonu na knižním trhu v USA pohybuje kolem 40-50 %. To už je skutečný monopol. Proti nakladatelství Hachette nasadil korporátní gigant klasickou taktiku. Zdržel dodávky, zvýšil cenu a známé J. K. Rowlingové zrušil předběžné objednávky na její novou knihu. Navíc na svých stránkách všem čtenářům radí, aby v případě Hachette kupovali jen použité knihy. Z těch ovšem nakladatelství nemá žádný zisk, jen Amazon při dodávce. Tady je sekvence z Colbertovy TV show. Známý satirik není žádné ořezávátko a věděl, jak na to, aby Amazon zesměšnil.

Colbert si zavolal na pomoc do své show známého komentátora a úspěšného spisovatele jménem Sherman Alexie. Postupovali akčně, jak vidíte na videu. Odsoudili vyděračkou praxi Amazonu, vyzvali k blokádě korporace tím, že si lidé mají knihy objednávat jinde a upozornili čtenáře na vlastní webové stránky, kde si mohou knihy objednat.