Pilná americká organizace chránící konzumenty Consumer Watchdog se konečně dostala pod kůži internetovému gigantovi, který musel nepřímo přiznat, že aktivně fízluje své klienty a data předává americké vládě. Klíčové vyjádření společnosti Google najdete zde, má 38 stran.

1. Google byl donucen říci pravdu

Klíčový argument lze shrnout do jedné věty: Gmail users have no expectation of privacy. Jinak řečeno: uživatelé služby Gmail nemohou očekávat zajištění soukromí. Uživatelé logiky ovšem vědí, že z tohoto výroku lze odvodit i zamlčené důsledky. Pokud předtím tato firma předtím tvrdila něco jiného, tak vědomě lhala a klamala své klienty.

Google musel říci, že je nahý, protože mu hrozilo, že bude platit astronomické odškodné. My všichni bychom ho totiž mohli zažalovat prostřednictvím hromadné žaloby právníků z organizace Consumer Watchdog. Právníci citované organizace shromáždili podklady pro kolektivní žalobu na Google ohledně práva na soukromí, které tato organizace slibuje svým klientům. Po poslední várce zveřejnění od Edwarda Snowdena je jasné, že Google vědomě klamal své uživatele. Zkrátka, tento gigant nebyl tak „nice“, jak si dal do reklamy.

2. Nekalé praktiky Google v protikladu ke slušným firmám

Žaloba podaná u kalifornského federálního soudu navíc Googlu značně přitěžuje kvůli jiné věci. Google běžně skanuje obsah mailů, aby podle klíčových slov mohl k danému dopisu přidat odpovídající reklamu. Tím ovšem jako by rozlepil obálku dopisu, přečetl si obsah a podle něj jednal ve svém zájmu. Tato činnost je v USA trestná podle federálního zákona, protože porušuje ústavou zaručené právo na soukromí. A je celkem jisté, že data z těchto plošných scanningů využívala NSA.

Není všechno zlato, co se třpytí, natož tzv. „sociální sítě“ zřízené za účelem podnikání a cíleně vytěžované americkou vládou. Viz tematické číslo o přímé demokracii z loňského roku o aktivisticky otevřených a komerčně uzavřených sociálních sítích jako Facebook, Twitter a další. Ale i mezi poskytovateli internetových služeb se najdou slušní lidé, kteří si zaslouží občanský obdiv a podporu. V nedávném článku Odpověď serveru mega.co.nz na americké fízlování jsme citovali vyjádření provozního šéfa serveru mega.co.nz Vikrama Kumaru. Ten pochválil na svém blogu firmu Lavabit za statečné rozhodnutí ve prospěch klientů.

Byl to akt privátního harakiri. Firma čestně a veřejně zhasla sama sebe (tj. spáchala sebevraždu), než aby se podřídila vnuceným zákonům a soudním příkazům, které by zničily soukromí občanů.

Jak vidět, na internetu dochází k rychlému tříbení duchů, už bylo na čase. Jsou firmy, kterým jde o lidi a o demokracii; a jsou firmy, kterým jde pouze (nebo hlavně) o peníze. Je dobré to vědět, protože tyto firmy z podstaty věci prodají jakákoliv data komukoliv. Jen cena nebo pohrůžka musí být dostatečně vysoká jako v případě administrativy USA.