Začněme něčím veselým. Třeba posledním vystoupením australské skupiny Juice Rap News, kterou jsme uváděli jak pro Blízký východ, tak hlavně pro tzv. "úsporné programy", které se nyní skvěle osvědčily při zničení Řecka (Rapeři opěvují EU-sado-maso). Nyní se rapeři pustili do toho, co nás jednou všechny zabije, a to je globální oteplování. Jen do EU přijdou v nejbližších 20 letech celkem milióny klimatických uprchlíků ze Sahelu a z Blízkého východu, vinou rozšiřování pouští a polopouští. A k tomu připočtěte uprchlíky z těch zemí, které dříve zničil kolonialismus a nyní války NATO a EU (Sýrie, Libye, Irák).

Raperům se poslední papežská encyklika líbí, což je vidět na vtipném a ironickém klipu. Ale jako přesvědčení liberálové zůstávají kritičtí k jiným církevním postojům, které se jim nelíbí. Zapněte si titulky, jsou i česky.


O globálním oteplování jsme psali mnohokrát, klikněte si na jakékoliv klíčové slovo v odkazech či na články z interního vyhledávače prohledávající náš trvale otevřený archiv článků. Slůvko pro zasvěcené. Jsme web, který má trvale otevřený archiv od začátku vzniku a dovoluje vidět všechny souvislosti. S odstupem času můžete vidět, zda jsme dění doma i ve světě hodnotili dobře nebo špatně. U korporátek nesmíte druhý den vědět, o čem se psalo včera.

Encyklika Laudato Si o životním prostředí

A nyní k obecně zajímavé encyklice papeže Františka publikované pod názvem Laudato Si. Klikněte si na název a dostanete anglickou verzi, českou si můžete přečíst ZDE. Je napsaná čtivým a příjemným stylem. Tady asi zapracovala redakce podle osobnosti papeže, který chce mluvit k normálním lidem a umí to. Nejprve dobré články v češtině nikoliv z církevního, ale z aktivistického a z laického prostředí. Tyto skupiny zareagovaly na sociální a ekologické poselství encykliky jako první, a navíc z ní vytáhly ty nejdůležitější myšlenky.
Kdo je eko, musí být i sociální. Papež trumfuje aktivisty
Encyklika Laudato Si', papež František anti-technokrat
Oba články přesně vystihly smysl papežského okružního dopisu určeného všem lidem dobré vůle. Pro ty, kteří zatím žijí s anticírkevními předsudky 19. století, připomínám, že v papežské Radě pro vědu a kulturu sedí kandidáti Nobelovy ceny. Podívejte se na seznam členů Pontificia Academia Scientiarum.

A tuto encykliku pochopitelně nepsal jen papež, ale velká skupina specialistů jak na životní prostředí, tak vědců pracujících v Panelu o globálním oteplování (viz heslo "IPCC"), a navíc i specialisté na sociální ekonomiku a trvale udržitelný rozvoj. O této skupině myslitelů v katolické církvi nebylo za posledních 20 let v médiích mnoho slyšet, v těch našich už vůbec ne. Ale nyní je papež pustil mohutně ke slovu, u nás zatím oficiálně mlčí.

Proto není zelený jen papež, ale i ti biskupové, kteří se předtím tahali s mocnými tohoto světa a jejich soukromým vyznáním byl neoliberalismus. V něm jedno procento plundruje planetu a v současné době vlastní už 50 % planetárních zdrojů, což nikdy v historii lidstva nebylo. Viz náš článek Jak se žije na cizí účet. Římští otrokáři jsou proti dnešním oligarchům jen chudí příbuzní. Je zbytečné říkat, že to papež kritizuje. O tom je i tato encyklika. V USA a jinde je ochrana životního prostředí politické téma, takže republikánští věřící a část kléru už encykliku otevřeně napadla jako "levicovou". Důvod uvidíte při čtení článku Čtyři zásadní planetární hrozby způsobené člověkem. Zde jsou odkazy na další důležité články o korporátním fašismu a jeho negativního vlivu na globální oteplování.

Klíčové části encykliky

Encyklika vyšla oficiálně 18. června 2015, má v anglickém vydání 184 stran. V pořadí jde o druhou Františkovu encykliku, první se zabývala otázkami víry (Lumen fidei, 2013). Dopis je zásadně ekumenický, včetně citací pravoslavných a islámských mystiků (Ali al-Khawas, súfijský mystik z 9. století) a je vstřícný k nevěřícím, protože planeta je jen jedna. Encyklika výslovně a jasně označila současnou formu konzumerismu, bezohledného kapitalismu a bezuzdnou exploataci přírodních zdrojů planety jako hlavní zdroje ekologických problémů. Planetární zdroje jsou neobnovitelné při současném tempu plundrování pralesů, pitné vody, zemědělské půdy, vzduchu, oceánů, surovin. Dopis z vědeckého hlediska jasně stojí za teorií oteplování způsobenou člověkem a vyzývá k rychlému odklonu od fosilních paliv a k investicím do trvale udržitelných zdrojů. Na závěr cituji jednu charakteristickou část encykliky.

Laudato Si, § 56 napsal(a):
Až do současnosti se ekonomické mocnosti snaží ospravedlnit současný globální systém, v němž stále drží prioritu spekulace a sledování finančního zisku. Tyto mocnosti neberou k úvaze žádné další souvislosti, natož aby viděly účinky na lidskou důstojnost a na životní prostředí. Všichni však jasně vidí, jak úzce je spojena degradace životního prostředí a lidská a etická degradace. Mnoho lidí dnes tvrdí, že přece nedělají nic špatného. Zábava trvale oblbuje (v angl. originále "dull") naše povědomí o tom, jak omezený a konečný náš svět doopravdy je. Ve výsledku pak to, co je křehké, jako životní prostředí, se stává bezbranným vůči zájmům zbožštělého trhu, který se stal jediným zákonem.


Nyní je jasné, proč není zelený jen papež, ale i někteří biskupové. Mnozí z nich musí otočit ideologické kormidlo a začít přemýšlet o tom, co tato encyklika chce říci doopravdy a co také doopravdy říká.