V minulém týdnu padl další z nesčetných rekordů <A href="http://www.ceskenoviny.cz/index_view.php?id=314679">zabíjení na českých silnicích</A>, přičemž se vede debata o tom, že všechna nepolicejní měření rychlosti jsou asi protiústavní. S piráty se prý svezou i slušní jezdci, kteří za nic nemohou. Hodně absurdní argument, ale jsme v domácí logice. V časech první privatizace, kdy každý spěchal jako o život a světlo zákona bylo postaveno pod kbelec, jsem vozil jednu známou po vlastech českých. Když nás na úzké silnici předjelo na nebezpečném místě už asi třetí auto s rizikem, že zabije všechno kolem, Isabela si neodpustila poznámku orámovanou typicky francouzskou zdvořilostí. Zdálo se jí, že čeští majitelé licence k řízení zcela postrádají pud sebezáchovy, jenž tvoří normální součást rodové výbavy druhu homo sapiens.<BR><BR>Jsem fenomenolog a ten hledá jevy, které je třeba zachránit vysvětlením. Zabíjení na českých silnicích stojí za filosofickou záchranu právě proto, že ukazuje na stav společnosti vzhledem k obecnému dobru. Před dvěma měsíci jsem jel po německé dálnici, kde byla kalamita: sněžilo stejně jako v Česku a silnice byly jen obtížně sjízdné. V Německu bylo celkově dost bouraček, dost zraněných, ale žádní mrtví. V Česku se psalo o tragickém zvratu počasí a mnoha mrtvých, zejména na jihlavské části D1 mezi Brnem a Prahou. Rozdíl v počtu zabíjení nevinných se zakládá na abstraktní úvaze o obecném dobru. Například v Německu, motorizované zemi se silnými auty a dálničními úseky s neomezenou rychlostí, se jasně řeklo, že obecné dobro vyžaduje, aby se lidé nezabíjeli. Pročež se všude namontovaly radary a ty efektivně měří rychlost a odstup vozidel. Pokutu s fotkou značky a řidiče pošle automat na adresu majitele vozidla a ten se stará o zaplacení. Tím je věc vyřízena, což vím z vlastní zkušenosti. <BR><BR>Dále si Němci myslí, že stát musí v zájmu obecného dobra efektivně chránit slabší kusy, tedy chodce, děti a cyklisty. Dopravní nehody končící zraněním oněch slabších, navíc způsobená úmyslně či pod vlivem alkoholu, může člověka naprosto zruinovat, zejména profesionálně. Nejen, že ze svých peněz platíte náklady na ošetření a plnou rehabilitaci; nehoda je zaznamenána ve vašich aktech pojistných, nemocenských, pracovních atd. a jste automaticky považován na nespolehlivého člověka. Navíc si musíte dělat nový řidičák a povinně se musíte nechat prohlédnout u psychologa, zda nemáte narušenou osobnost. Prohlídku platíte ze svého, protože jste porušil solidaritu v dobrém, a to něco stojí. Jezdci, jenž dávají cihlu na plynový pedál (<EM>Raser</EM>), podle německé představy obecného dobra totiž nepatří za volant. Jsou psychicky nemocní. Proto nemohou objektivně poznat, kde se skrývá obecné dobro v dané dopravní situaci. Načež jsou v zájmu téhož obecného dobra (a za své vlastní peníze) vyřazeni ze silničního provozu − a tím i z provozu profesionálního, protože střední stav nemůže bez auta vůbec existovat.<BR><BR>Protože všechny tresty, správní řízení a soudy běží podle jednotného mustru a jsou vykonávány nestrannými úředníky, všichni vědí, že obecné dobro vzhledem k silničnímu provozu reálně existuje. Proto se drtivá většina řidičů na německých silnicích chová ohleduplně a slušně. Jsou dobří ne proto, že je to v jejich povaze, ale proto, že musí a že se to celkově vyplatí. Budoucí pokuty už polezou do peněz i <a href="http://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=605958">docela bohatým</a> nepříčetným. Právní stát, policisté, soudci, pojišťovny a nemocnice totiž stojí na straně dobrých, nevinných a slabých. Proto silní a virilní jedinci, agresivní a nařvaní to jezdci, musí omezit své přirozené destruktivní sklony. Možná mají stejně slabý pud sebezáchovy jako mnozí čeští řidiči. Ale stát ví, kde leží jeho obecný zájem. Proto právem a mocí nutí tyto gangstery a zabijáky, aby omezili svou agresivitu v zájmu přežití ostatních. Tím i oni žijí déle a časem snad i prohlédnou. Obecné dobro má totiž výchovný účinek. <BR><BR>Fenomén bezohledného, a mnohdy téměř beztrestného zabijáctví na českých silnicích nepřímo prozrazuje, jaké hodnoty lidé vyznávají; jaká je autorita státu; jak dokáže uhlídat obecné dobro; jak chrání slabé proti silným a mocným; jak dokáže obránit liberální koncept občanské svobody, jež anarchii nařvaných hulvátů mocensky ukončí tam, kde jde o svobodu, majetek či dokonce holý život druhých. Ministra vnitra Langer jest, pravda, silový ministr: politickou silou a lobystickou mocí se mu už podařilo destruovat z právního státu mnohé, co tvoří páteř systému obecného dobra, např. nezávislé vyšetřování trestných činů. Z pohledu nestranného fenomenologa proto nemůže uspět ani proti zabíjení na českých silnicích. To by totiž musel nekompromisně hájit obecné dobro slabých a slušných proti silným, bezohledným a agresivním. Jenže pan silový ministr asi vyznává teorii sociálního darwinismu, kde slabší nemají šanci přežít. Proto bude nevinných oběti na českých silnicích stále přibývat. Těch slabých a nevinných, hlavně chodců a dětí, je u nás stále ještě trestuhodně mnoho.<BR><BR>