Představte si absolutně hypotetickou situaci, že bývalá res publica, tedy naše společná věc, se stane v rukou oligarchie jednou velkou společnou věcí několika málo firem. Pak bude vše zcela transparentní, protože veřejné peníze přestanou existovat a my budeme konečně šťastní. Kdo, nedej bože, šťastný nebude, ten půjde z firmy ven. Ale kam, když stát jsou ty firmy? No přece do převýchovného tábora, kde mu vyučení absolventi humanitních fakult s diplomem budou vysvětlovat od rána do večera ve třech směnách, jak jsou jeho názory mylné, a vlastně i tak trochu nebezpečné. No, a proto je tady, a ne tam venku.

Začněme fakty. Dan Ťok (55 let) bude jmenovaný 4. 12. ministrem dopravy. Předtím složil funkci prezidenta Americké obchodní komory v České republice a ještě předtím funkci šéfa stavební společnosti Skanska. Ale to všechno je minulost, a nyní hledí do zářivé ministerské budoucnosti. A protože náš web si zatím nekoupil ani Babiš, ani Americká obchodní komora, máme k tomuto nezadržitelnému vzestupu jednoho korporátního ředitele několik otazníků.

Skanska naše laska

Rozličné jsou způsoby, jak se krade ze státního a hitem poklausovské doby je krást v souladu se zákonem. Zatím se to daří málokomu, ale když to vyjde, je to trhák. Jednak to utrhne od země naše daně, a jednak peněženku dotyčné korporace, která se napakuje na další generace. Podívejte se na tato tematická čísla:

Jak vidíte tento druh legálních loupeží nás živě zajímá, na rozdíl od našich občanů. Proto se ptejme: Jak by mohl ministr napakovat svou bývalou firmu a všechny kolem, a navíc v souladu se zákonem? Řešení je jednoduché: PPP projekt.

Dejme slovo oficiálním babišovkám, konkrétně Vladimír Kaláb dne 19. 1. 2011 a jeho článek Dan Ťok: Financování třetího pruhu na dálnici D1 jsme schopni zajistit.

HN: O jaký projekt na D1 jde?
Jde o rozšíření dálnice na tři pruhy v každém směru.
''HN: Chtěli byste pomoci penězi, nebo vám jde o získání koncese a na jak dlouho?
''Předpokládáme, že by to byl klasický PPP projekt, ne jenom spolufinancování, o které zatím ministerstvo nemá zájem. Musela by být podepsána normální koncesní smlouva spolu se smlouvou na provozování a údržbu dálnice. Předpokládám, že by to bylo na čtyřicet let.

Normálnímu člověku by se zdálo, že my máme platit firmy a dokonce nadosmrti. Ale naše korporátky nejsou hloupé a vysvětlí to přesně opačně. Firmy neví co s penězi, tak nám je chtějí vrátit jako dar. Hezké, že? Viz další babišovky. Redaktor Jaroslav Plesl, dne 13. 12. 2010 pod nadpisem Firmy chtějí platit státní projekty. Mluví budoucí ministr osobně.

Jsem přesvědčen, že právě nyní je vhodný čas na PPP projekty nejenom pro dopravní infrastrukturu, ale i pro další veřejné stavby, kde stát nemá dostatek financí," říká generální ředitel společnosti Skanska CS Dan Ťok, podle něhož však k tomu zatím chybí politická vůle.
Také podle šéfa developerské společnosti Sekyra Group Luďka Sekyry jsou PPP projekty vzhledem k současné fiskální tísni "jedinou možností, jak budovat dopravní infrastrukturu a veřejné stavby jako knihovny, školy či nemocnice".

Takže firmy, které zde 20 let ruinovaly zemi a jsou společně s nezodpovědnými voliči spoluodpovědné za rozvrat státních financí a politiky, nyní překypují ušlechtilostí. Dostaly soukromé zjevení od Kapitálu a šly do sebe. Zisky, které šly a u nás ještě stále jdou legálně do daňových rájů a na konta anonymních offshore společností, nyní půjdou do společné kasy nás všech. Je to tak krásné, že mediální korporátky málem zaplakaly. My na e-republice také, ale nikoliv ze stejného důvodu.

Jak se buduje miliardový lobbing

Asociace pro podporu projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru (Asociace PPP) funguje v Česku od roku 2004. Nějakou náhodou se stalo, že si zvolila nové vedení, v jehož čele stanul Igor Snopek ze společnosti Skanska a vystřídal tak Marka Ditze z ČSOB. "Nový předseda se bude chtít vidět se zástupci některých ministerstev a mluvit s nimi o perspektivách PPP projektů. Takže nějaká zvýšená aktivita tu bude," uvedl mluvčí PPP party Josef Sloup (zdroj zde). A navíc je dobré vědět, že čistý zisk společnosti Skanska v roce 2012 v Česku a na Slovensku meziročně klesl o 93 procent na 67 milionů korun. Tržby klesly o 19 procent na 19,5 miliardy korun (více zde).

Jistě jde o úplnou náhodu, že se aktivizuje největší lobbistické sdružení na PPP projekty. Do jeho čela jde oligarcha z firmy Skanska a tak vystřídal jiného, ještě vyššího oligarchu, který jde spravovat naše veřejné prostředky. Nic nového pod sluncem, všichni si přece pamatujeme jiného ministra-podnikatele Aleše Řebíčka, který naprosto ušlechtilým způsobem stavěl české dálnice. Ty sice tak úplně nepostavil, ale vilu v Toskánsku, tu ano.

Podívejme se do databáze PPP projektů, abychom věděli, o jaké sumy jde.

  • 18 mld. Kč rekonstrukce dálnice D1, zadavatel: ministerstvo dopravy, fáze: iniciace;
  • 11,5 mld. Kč výstavba úseků dálnice D3, zadavatel: ministerstvo dopravy, fáze: před výběrem partnera;
  • 3,2 mld. Kč fotbalový stadion HK, zadavatel: město Hradec Králové, fáze: záměr
  • 2,775 mld. Kč věznice v Rapoticích u Brna, zadavatel: ministerstvo spravedlnosti, fáze: před výběrem partnera
  • 2,6 mld. Kč modernizace Ústřední vojenské nemocnice, zadavatel: ministerstvo obrany, fáze: již probíhá. U posledního projektu se zastavme, protože už běží.


Koho zajímá, jak tyto megalomanské stavby zničily rozpočet obcí, nechť si najde rozhovor s děčínským radním (Dědictví přehnaných očekávání a nehospodárnosti). Také neuškodí loňské tematické číslo Zrada českých ekonomů (2013-16).

Jak nám to sype: Prague Military Hospital Concession

Takže Prague Military Hospital Concession má v nemocnici postavit ubytovnu pro zdravotnický personál, podzemní parkoviště, informační centrum, vstupní objekt a hotel. Hodnota projektu za 800 milionů korun se letos vyšplhala na trojnásobek a nové vedení ministerstva obrany ho dokonce chtělo nechat zrušit, což se však kvůli rizikům případné arbitráže nakonec nestalo. To je pomníček svěžího vánka Topolánka. Každý chce vlasti a vojenským veteránům nějak pomoci, jsme přece politici.

Bude všechno transparentní? Ale samozřejmě, Ťok to už naťukl. Skanska se pod jeho vedením stala zakládajícím členem Koalice pro transparentní podnikání a přihlásila se k dodržování Etického kodexu dodavatele veřejných zakázek. Sám Ťok spolupracoval na nové podobě zákona o veřejných zakázkách, kritizoval zejména systém takzvaných losovaček nebo fluktuaci na Ředitelství silnic a dálnic.

Podle analýzy společnosti ÚRS Praha získala Skanska během letošních prvních deseti měsíců roku od veřejné správy 87 zakázek za více než 5,35 miliardy korun, což je nejvíce ze stavebních společností. Takový PPP projekt se šikne, a půjde to i bez obálky, i bez losovačky. A navíc si za peníze daňových poplatníků budeme moci stavět, co my chceme. A ovčani nám to budou nejméně 30 let splácet z jejich kapsy. Legálně.

Skanska a Temelín

Tematické číslo Energetické křižovatky (2014-8) znovu upozornilo na nebezpečí korporátního fašismu v oblasti energetiky. A ke sebevražedné stavbě Temelína v době, kdy elektřina na EU-trhu z alternativních zdrojů již teď stojí polovinu této ceny, viz článek Proč nás Temelín zničí.

Ale to je přece stavebním firmám úplně jedno, že energie z jádra nemá budoucnost. Kdo o tom pochybuje, nechť se podívá na dva roky starý odborný časopis německých jaderných vědců, kde to bylo dáno jako společné stanovisko celé jedné expertní skupiny jaderných vědců (Atomoví vědci nechtějí jadernou energii). Budoucnost oligarchických firem, které se postupně stávají státem, je ve správně nastavených daňových penězovodech, což se děje zákonem. A zákon, to jsou partaje, tedy Babiš, a po pádu zkorumpovaných koaličních a post-koaličních stran znovu Babiš, a nyní i jeho pravá ruka jménem Ťok.

V příštích letech si chce Skanska také ukrojit z koláče, který nabídne tendr na dostavbu jaderných bloků Temelína. „Výstavba Temelína bude takový nápor na stavební kapacity, že každý, kdo umí stavět, tam najde svůj díl práce,“ uvedl tehdy generální ředitel Ťok (zdroj zde). Skanska ale podle něj nepůjde do konsorcia s generálním dodavatelem stavby. Takové konsorcium je podle Ťoka kvůli složitosti stavby příliš rizikové. Co kdyby se to nakonec muselo zavřít, že ano. Konkurenční Metrostav nedávno uzavřel s americkou firmou Westinghouse dohodu o budoucí spolupráci při dostavbě jihočeské atomové elektrárny. Američané jsou jedním z uchazečů o dostavbu Temelína. A nynější mistr byl prezidentem Americké obchodní komory v České republice. A my jsme šťastní, že tento kompetentní muž nastoupí do práce za naše blaho.